LITOMĚŘICE
HORNÍ NÁDRAŽÍ

Ač se o výstavbu úseku železnice z Teplic přes Lovosice a Českou Lípu do Liberce už od šedesátých let 19. století snažilo několik společností, rozhodnutím rakouské vlády byla koncese na stavbu "severočeské transverzálky" v roce 1895 přidělena společnosti ATE (Ústecko-teplická dráha). A tak se už v roce 1896 rozbíhají přípravné práce na 50 km dlouhém úseku z Lovosic do České Lípy. Úsek z Lovosic do Litoměřic, včetně mostu přes Labe, stavěla vídeňská firma "Bratři Redlichové a Wagner", úsek z Litoměřic do České Lípy, zahrnující mostní překonání údolí "Peklo", pak firma "Bratři Redlichové a Berger".

V Litoměřicích se firma ATE nedohodla s ÖNWB (Österreichische Nordwestbahn), která provozovala trať z Děčína do Nymburka a vystavěla severně od centra Litoměřic vlastní nádraží - dnešní "horní nádraží".

Na trať Děčín - Nymburk se společnost ATE se svými kolejemi napojila mezi stanicemi Žalhostice a Velké Žernoseky.

Úsek železniční trati Lovosice - Litoměřice byl slavnostně zprovozněn 18.10.1898 a  29.12.1898 byl zprovozněn úsek Litoměřice - Česká Lípa.

Na horním nádraží sloužila i malá výtopna pro dva stroje, i s točnou a administrativní budovou. Svému účelu sloužila do 50. let 20. století, později sloužila jako sklad a dílny.

V lednu 1923 převzala provoz na trati Lovosice - Česká Lípa, po zestátnění Ústecko-teplické dráhy, společnost "Českosloveské státní dráhy" - ČSD. V letech 1938 - 1945 převzaly trať krátce DR - "Deutsche Reichsbahn"

Až do roku 1979 byly vlaky na této trati zajišťovány parními lokomotivami, které byly  u málo vytížených osobních vlaků nahrazovány motorovými vozy M 131 (později i m 262) a po značném poklesu nákladní dopravy byl osobní provoz veden již jen pomocí motorových vozů. Od roku 2011 zde už nejezdí nákladní vlaky.

V roce 2015 proběhla rekonstrukce kolejiště a nástupiští, v letech 2017 - 2018 pak rekonstrukce nádražní budovy.

     
     
     
     
     
     

Litoměřice horní nádraží (2006)

Litoměřice horní nádraží po rekonstrukci

Trať Litoměřice horní nádraží - Lovosice-youtube.com 

Vlečka Litoměřice horní nádraží - Mrazírny

Vlečka Litoměřice horní nádraží - stavebniny

Opravené nádraží září novotou
07-2018

Průjezd Česko-Saského vlaku přátelství

Oprava horního nádraží - promarněná příležitost

Litoměřické horní nádraží se skví po rekonstrukci novotou

Restaurace na horním nádraží

Litoměřické nádraží bez kolejí
(09-2015)

Oprava horního nádraží končí
(03-2016)

Historie trati Lovosice - Litoměřice - Česká Lípa

Železniční trať Lovosice - Česká Lípa na wikipedii

Výroční jízda historického vlaku z roku 1988 na trase Lovosice - Česká Lípa

Litoměřice - Dolní nádraží >>>

Litoměřice - město, žel. stanice
& autobusové nádraží >>>

Litoměřice-Cihelna,
žel. zastávka >>>

Železniční tunel a zrušená žel. zastávka Litoměřice >>>

     
     
     
     
     
     

Pokud máte nějaký zajímavý odkaz vztahující se k této lokalitě, prosím pošlete nám ho zde >>>


POSLEDNÍ AKTUALIZACE
20.6.2019

Stránky Dálnice D8 & okolí  jsou provozovány
za laskavého přispění společností:

Stránky Dálnice D8 & okolí  jsou provozovány
za laskavého přispění společností: