VELKÉ BŘEZNO
(Gross Priesen)
okres Ústí nad Labem, Ústecký kraj

O Velkém Březně se poprvé z písemných listit dovídáme v roce 1179,kdy byly jejími tehdejšími majiteli Měškem a Hroznatou z Peruce přenechány Johanitům (řádu sv. Jana), který se zasloužil o německou kolonizaci většiny severozápadních Čech ve 12. a 13. století. O století později se ves dostává do rukou Vartemberků (stavitelům trze/hrádku Varta. V roce 1520 kupují Velké Březno Salhausenové, resp. Bedřich ze Salhausenu. Koncem 16. století se stává majitelem Abraham z Bock. Mezi další následné majitele patřil Karel Glich z Miltic, Anežka Mansfeldová Ditrichsteinová, Harrachové ... až se konečně v roce 1841 k vlastnictví Velkého Března dostal Chotkové, jenž jim vydrželo až do konce druhé světové války.
Jakmile byl zahájen provoz železnice rakouské severozápadní dráhy v roce 1874, započal v obci velký stavební růst. Místní pivovar nechal vystavět krásnou restauraci Tivoli, jejíž původní vzhled se vůbec nedá srovnávat ze současným stavem (stále je v provozu a hlavně v sezóně je příjemnou zastávkou cykloturistů na Labské cyklostezce). V roce 1893 byla postavena v zámeckém parku horního zámku kaple Nejsvětějšího Srdce Ježíšova podle architekta Ernsta Fleischera. Nečekal jí však dlouhý osud, v srpnu 1965 nechaly úřady kapli uzavřít a tehdejší majitel Krajské středisko státní památkové péče požádalo Ministerstvo kultury o vyjmutí stavby z památkové péče, protože údajně „nebylo schopno v dohledné době zajistit opravu“, 20.10.1965 upustilo Ministerstvo kultury od památkové ochrany a v březnu roku 1966 byla kaple zbourána. V srpnu 1890 byl zahájen provoz i na lokální soukromé trati z Velkého Března do Úštěku s odbočkou do Verneřic. Její provoz však byl pro nerentabilnost provozu ukončen v roce 1978. Naštěstí je trať kulturní památkou, byla celá včetně mnoha budov odkoupena sdružením "Zubrnická museální železnice" a posledních deset le zde v sezóně na části trati z Března do Zubrnic jezdí museální železnice (turistická linka T3). Z velkého Března jezdí i celoroční přívoz na druhou stranu řeky Labe do Povrl / Neštědic, kterým se může svézt i vozidlo do 12 tun.
Velké Březno je zároveň oblíbeným startovacím či cílovým místem mnoha výletů do této části Českého středohoří. Vede odtud totiž zeleně značená turistická značka přes Pustý zámek, Fráž na Magnetovec s tajemným skalním hřibem, Sokolí Hřeben a Pláň, přes Bláhov až na Sedlo a dále přes Třebušín do Proboštova. I přímo okolí obce láká zajímavými místy k procházce (Muzeum lehkého opevnění, bývalá drtička kamene, zbytky hrádku Varta a pod.).

     
     
     
     
     
     

Oficiální stránky obce

Velké Březno na facebooku

Velké Březno na wikipedii

Historie Velkého Března

Historie a dějiny Velkého Března a Valtířova

Historie Velkého Března

Historické fotografie – fotohistorie.cz

Letecké foto

Hasiči Velké Březno

     
     
     
     
     

Přívoz Velké
Březno - Neštědice >>>

Turistická známka Velké Březno

Tip na výlet
Zámecký vrch & Loupežnická
jeskyně & hrad Varta & Černičky >>>

Tip na výlet
Bývalá drtička kamene nad Velkým Březnem >>>

Muzeum lehkého opevnění - Bunkr Velké Březno

Muzeum lehkého opevnění - Bunkr Velké Březno na facebooku

Zubrnický motoráček - sezónní železniční muzeální turistická linka T3 do Zubrnic >>>

Starý a nový zámek Velké Březno >>>

Hrad Varta >>>

Hrad Velké Březno (Pustý zámek) – hrady.cz

Pustý zámek – ceskestredohori.cz

Sloup Čtrnácti svatých pomocníků ve Valtířově – hrady.cz

Bývalá kaple Nejsvětějšího Srdce Ježíšova

Studánka u Pustého zámku

Studánka Kája

Řopíky u Velkého Března

Exkurze do Pivovaru Velké Březno

Slavná tvář Březňáku za války

Železniční stanice Velké Březno >>>


        
     
     
     
     
     
  

Zubrnická museální železnice >>>

Skalní hřib na Magnetovci, Magnetovec >>>

Fráž >>>

Zámecký vrch & Loupežnická
jeskyně & hrad Varta >>>

Kočičí hlava - 426 m >>>


POSLEDNÍ AKTUALIZACE
26.11.2020

Stránky Dálnice D8 & okolí  jsou provozovány
za laskavého přispění společností: