Víte, kde všude můžete zaparkovat svůj náklaďák na dálnicích D8, A17 a okolí ?
A víte proč občas prostě nemůžete ???

 

Problémy vznikající alarmujícím nedostatkem parkovacích míst

Nedostatek parkovacích míst pro nákladní dopravu je všeobecným problémem pro celou Českou republiku. Stává se, že občas hlavně v noci skoro nejde vjet na benzínovou stanici - kamiony stojí nejen ve výjezdech od čerpací stanice, ale i v celém odbočovacím pruhu k benzínce. Ač to vypadá jako kolona, oni nestojí v koloně, oni prostě parkují. Stojí skoro na každém dálničním exitu, když je v SRN kvůli svátku zákaz jízdy nákladních vozidel, je to hlavně na D8 a v okolí peklo. Často se stává, že kamiony ucpou ústecké Předlice, Trmice, Žižkovu ulici atd. a obsazené jsou i všechny možné plácky na staré teplické či přilehlých silnicích kolem dálnice D8. Poslední dobou řidiči kamionů parkují na sjezdech a nájezdech na dálnici a velice často i přímo na dálnici na krajnici, přičemž se ani nenamáhají označit své vozidlo výstražným trojúhelníkem. V obou případech tyto vozidla tvoří na dálnici velmi nebezpečné překážky pro ostatní vozidla (projíždějící nákladní vozidla kolem nich vybočují do levého pruhu). Stane se, že policisté budí balkánské řidiče i na pláccích před dálničními tunely. Tento stav je dlouhodobě neudržitelný. Je nejen velmi nebezpečný pro ostatní účastníky silničního provozu - nebezpečné odbočování k benzínkám a na exitech, stejně jako návrat na dálnici, v mnoha případech kamiony zablokují vjezd k benzínové stanici a řidiči osobních vozů či dodávek nemůžou natankovat. Vznikají různé nebezpečné a omezující situace, které dálniční policie sice řeší (většinou blokovou pokutou do dvou tisíc korun a vykázáním z místa), za pár minut je na tom samém místě další kamion, jehož řidič musí udělat přestávku. Je to stále dokola. Řidiči musí dělat přestávky (i když je diskutabilní, jak moc času věnují přípravě trasy a možnostem parkování v jejím okolí) a pak tu jsou ještě "zákazy jízdy" (mimo prázdniny v neděli od 13 do 22 hod. a o letních prázdninách ještě navíc i v pátek a v sobotu v určité hodiny).

<<< Klikejte pro prohlížení na jednotlivé odpočívky

Ministerstvo dopravy si je tohoto problému vědomo (ještě aby nebylo), ovšem z pohledu obyčejného řidiče pro zlepšení stavu nic nedělá. Tvrdí sice, že každým rokem rozšiřuje kapacitu na dálniční síti zhruba o desítky míst, ale to je žalostně málo. Vypadá to spíše, že ministerstvo dopravy vůbec neví jak z toho ven. Nemáme snad u nás dost odborníků, kteří by na toto téma mohli vést veřejnou odbornou diskusi?

<<< Klikejte pro prohlížení na jednotlivé odpočívky

Ale abychom nebyli tak kritičtí - stát prý má vypracovanou studii o vybudování více jak 1500 parkovacích míst pro nákladní dopravu - Koncepci nákladní dopravy v letech 2017 až 2023. Mimo jiné prý by na dálnicích a silnicích prvních tříd měly vzniknout stovky nových odpočívadel, které postaví ŘSD. Za miliardy korun prý zbuduje tři typy odpočívadel - Malá odpočívadla bez restaurace (zato však s nápojovými automaty), s toaletami a místem pro cvičení - protažení těla. Střední odpočívadla mají kromě více parkovacích míst nabídnout navíc i rychlé občerstvení - tedy restauraci a Velká odpočívadla pak ještě možnost sprch a ubytování. A pozor ! V koncepci se prý počítá i s budováním ramp na odklízení sněhu z nákladních vozů (zatím tedy jen na D1 u Pávova a D5 u Rozvadova). Časem pak i v dalších horských úsecích. Z ní to všechno sice hezky, ale na druhou stranu ministerstvo tvrdí, že třeba na výkup potřebných pozemků nemá finance.

Když to porovnáme třeba s Itálii, kde platí mýtné i osobní automobily a stát tak má na obnovu a výstavbu dálnic včetně parkovišť pro nákladní dopravu dostatek financí, jsme v tomto ohledu ještě stále na porodním sále. A že to tam funguje. U nás platí mýto jen dopravci, ostatní řidiči pak dálniční známky - a co za to mají? Silnice a dálnice plné děr, parkovišť minimum a o rampách na odklízení sněhu si mohou nechat jen zdát. Oprava dálnice D1, která před pár lety započala, měla začít minimálně o deset let dřív, dobudování dálničního okruhu kolem hlavního města je stále ve hvězdách a tak by se dalo pokračovat do nekonečna. Každá změna vládní garnitury je pro dopravu v naší zemi jen další ranou. Rozjeté projekty se pozastavují, plánování nových se většinou odsouvá s poukazem na nedostatek financí a když je nějaký problém, svádí se to na předešlé vlády. Navíc se zdá, že ani spolupráce na vyšší úrovni, tedy města s kraji a kraje se státem, není na bůhvíjaké úrovni. Prostě Kocourkov.

Ale vraťme se k tématu - nedostatku parkovacích míst pro nákladní dopravu. Tím, že kamiony parkují kde se jejich řidičům zachce, mnohdy navzdory dopravním značkám (ač jsou mezinárodně srozumitelné), vznikají na mnoha místech miniaturní skládky odpadků - řidiči prostě vyházejí odpadky v igelitkách z náklaďáků bez uzardění. Úklid pak musí platit ze svého obce v jejichž katastru se toto děje. To samé se děje na dálnicích. Pracovníci údržby by mohli vyprávět nechutné story o tom, jak sbírají z příkopů PET lahve plné moči. Co se to sakra děje? Máme si zvykat na to, že se stále vzrůstající transitní nákladní dopravou, se okolí našich dálnic a silnic prvních tříd stane skládkami a semeništěm nejrůznějších chorob a onemocnění? Vždyť se stačí podívat na registrační značky většiny kamionů. Samozřejmě je nelze házet do jednoho pytle, vždyť i někteří čeští řidiči jsou v tomto ohledu prasata.

Odpad od transitních dopravců představuje též jeden velký samostatný problém. Jasně, nikdo po řidičích nechce, aby si odpadky vozili až do své domoviny. Dnešní dálniční odpočívky bohužel nenabízejí dostatečné kapacity pro ukládání těchto odpadů a tak se mnohdy nelze divit, že jsou občas odpadky úplně všude. Někdy je z hromad kolem odpadkových košů prostě rozfouká vítr, protože zodpovědní pracovníci je buď nestačili včas vyvézt, nebo se sešlo odpadků nějak víc. Když tohle zahraniční řidič uvidí, co si asi pomyslí? Třeba že je to tu prostě normální. V horším případě pak prostě napříště vyhodí odpad rovnou z okénka i mimo parkoviště. A přidá k tomu i plnou PETku ... Například v Německu je na většině parkovišť upozornění v několika jazycích o africkém prasečím moru končící prosbou o vyhazování zbytků potravin a odpadků pouze do uzavíratelných nádob na odpadky. Třeba na německé A17, kde jsou v každém směru jen dvě odpočívky jsou opravdu uzavíratelné nádoby ! U nás jsou jen závěsné či stojící koše z větší části s mechanickým či jiným poškozením bez vík. Dlužno dodat, že v nich jsou aspoň plastové pytle.

Dalším problémem je hygiena, respektive potřeba dojít si odskočit. Zdaleka ne všichni jsou z těch, kterým stačí PETka. Normální řidič zastaví na parkovišti kde je toaleta nebo u benzínové pumpy a zde si odskočí. Teď pouze za dálnici D8 a A17 - všechny parkoviště zde mají toaletu přístupnou non-stop. Je proto tedy opravdu s podivem, kolik takzvaných "podpapíráků" (extrementů) lze kolem těchto parkovišť najít. Člověk tohle prostě nechápe, když jsou všechny záchodky zdarma. Tady je znovu potřeba připomenout zdravotní rizika - nemoci, které se mohou díky těmto čuňárnám vyskytnout. Stačí jen pomyslet na "žloutenku", která řádí nedaleko D8 v Ústí nad Labem.

Nebylo by tedy řešením pro budoucnost, svěřit plánovaná parkoviště po jejich dostavění do rukou soukromých subjektů. Za symbolický poplatek nebo rozumné nájemné za dlouhodobý pronájem, aby se nestalo to, co se dnes bohužel běžně stává - že se díky velkému nájmu často mění provozovatelé. Takový nájemce by ručil za pořádek a čistotu parkoviště, za správnou likvidaci odpadů, za chování řidičů na parkovacích plochách a samozřejmě by provozoval toalety a občerstvení, z něhož by mu plynuly zisky.

Určitě jsem na určité věci a skutečnosti zapomněl, některé z nich vidím možná zjednodušeně pohledem laika, ale i tak si myslím, že jsem v kostce  vyjádřil asi vše co jsem chtěl. Na závěr bych chtěl položit ještě jednu rozvětvenou otázku, kterou prostě nemůžu zasunout někam dozadu a nemyslet na ní.

Proč se s přípravou parkovacích míst nezačalo už před naším vstupem do Evropské unie? Náš vstup se přece plánoval roky. To opravdu nikomu nedošlo, že s naším vstupem do EU a posléze do Schengenského prostoru se zvýší transitní nákladní doprava přes naší republiku? A následně po vstupu Bulharska a Rumunska do EU, kdy bylo nad slunce jasné, že provoz několikanásobně vzroste? Poslední kapkou samozřejmě bylo úplné zprovoznění celé D8, které sem nasměrovalo ještě více dopravy, která do té doby využívala jiných tras. Proč už v té době stát nevykupoval za tímto účelem pozemky? Úředníkům muselo přeci být jasné, že o pár let později bude všechno mnohem dražší a složitější.

Napadají mě různé odpovědi a i když se snažím nebýt ve svých odpovědích moc kritický, stejně jejich zápornější část vítězí.

Tak ještě na úplný závěr jeden malý postřeh. Na 44 km dálnice D8 ve směru na Německo se ke konci 2019 rozšířila odpočívka za čerpací stanicí OMV o 37 parkovacích míst pro nákladní dopravu. Ministerstvo dopravy se rádo chlubí "dobrými" zprávami a tak proběhla médii zpráva o dalších rozšiřování odpočívek v čerpacích stanic kolem D8, tak se nechme připravit.

Alb Albrecht I 2017-2019