Jakoby "ukousnutá" část vrcholu Radobýlu s z velké dálky viditelným křížem na vrcholku (v pořadí již osmým) je od roku 1966 přírodní památkou. Jeho současný tvar má na svědomí odtěžení části vrcholu při těžbě čediče a stavebního kamene, která byla ukončena ve třicátých letech 20. století. Lom měl tři etáže, z nichž nejnižší se nazývala Max, prostřední Georg a nejvyšší Richard. Těžba zde od 2. pololetí 19. století postupně vytvarovala současnou podobu vrchu. Čedičové sloupce, které jsou zde uspořádány vertikálně, horizontálně a vějířovitě, byly zajímavým vývozním artiklem, vozily se i do Německa a Holandska (na mořském pobřeží z něj byly budovány například ochranné hráze a mola). Na území našeho státu byl vytěžený kámen používán především jako drcený na spodní vrstvy komunikací, popřípadě jako dlažba z čedičových kostek. Zachovaly se i suťová pole a četné sesuvy na jižním svahu, kde se stejně, jako na části svahů jihovýchodních a jihozápadních, udržuje ekologicky velmi hodnotná travinná vegetace skalní stepi - některé druhy kavylů, bělozářka liliovitá, divizna brunátná a kozinec bezlodyžný. V severní části kopce se daří spíše stínomilným rostlinám, například konikleci lučnímu. V jižní části lomu se vlivem četných sesuvů utvořila puklina, což mělo za následek pokles masivu a došlo k vytvoření pseudokrasové jeskyně, která je dlouhá více než 10 m.
Radobýl, na jehož vrcholu už v roce 1358 stávala gotická kaple (zchátrala na konci 18. století), daroval v roce 1359 Karel IV. městu Litoměřice, aby zde založilo vinice. V roce 1622 byl na vrcholu postaven první kříž, v roce 1842 byl na Radobýlu vysázen les a v roce 1860 pak postavena nová kaple sv. Mikuláše na místě té původní. Křížů se v průběhu času na Radobýlu vystřídalo již několik a vždy lákaly nejen turisty, ale také blesky. Poslední kříž byl na vrcholu vztyčen v roce 1992 poté, co v roce 1984 zničila předchozí kříž vichřice.
Vrchol Radobýlu nabízí nádherný kruhový rozhled do dalekého okolí a na města Litoměřice a Lovosice.
Pro turisty sem vede žlutě značená turistická cesta přímo od Horního nádraží v Litoměřicích, dlouhá 4 km, vedoucí kolem zadní části bývalých kasáren, kolem Vily Veveří (Vila Pfaffenhof), kde sídlilo za války Gestapo a dále odbočkou přímo na vrchol Radobýlu. Žlutá značka vede až na železniční zastávku Žalhostice, odkud jezdí vlaky zpět na Horní nádraží v Litoměřicích (nebo do Lovosic), takže se nabízí udělat si pěkný pěší výlet - cesta mezi oběma nádražími přes vrchol Radobýlu je dlouhá cca 6 km.
K vrcholu Radobýlu se váže i osud básníka Karla Hynka Máchy, který z jeho vrcholu v roce 1836 zpozoroval požár na okraji Litoměřic. Vydal se na pomoc hasit a zřejmě se omylem při hašení napil odpadní vody z kanalizace, která se při hašení používala a o 14 později zemřel na bakteriální infekci. Druhá verze jeho smrti je taková, že zemřel na zápal plic z uřícení, když běžel pomáhat hasit požár.
Mezi Radobýlem a sousedním vrcholem Bídnice (361 m) se pod zemským povrchem rozkládá starý důl, kde se 19. století těžil vápenec, ukrytý v sedmi metrové vrstvě ve skalním masívu. Po jeho vytěžení vznikl v podzemí rozsáhlý systém podzemních chodem chráněných shora cca 50 metrovou vrstvou slínovce. V roce 1944 se jednalo se přibližně o 30 km chodeb, které byly perfektně chráněny proti případnému bombardování. V hlavním stanu Třetí říše se v tomto roce rozhodlo o ukončení těžby v dole a přesunutí sem zbrojní výroby. Bezprostředně poté vznikl v Litoměřicích pobočný koncentrační tábor - pobočka tábora Flossenburg, kterým prošlo přes 18 tisíc vězňů z celé Evropy. Od léta 1944 zde budovali Podzemní nacistickou továrnu Richard I a II.
A snad ještě jedna malá poznámka související s názvy Radobýl a Richard - v části bývalého dolu Richard II se nachází Úložiště radioaktivních odpadů, které je však situováno severněji, přímo na úpatí vrchu Bídnice, takže bývá s Radobýlem chybně spojováno.
Neničte modráskům domečky !!! Příspěvek ze
dne 29.8.2018
Přírodní bohatství Radobýlu - rozhlas.cz
Geologická charakteristika Radobýlu
Různě orientované sloupovité odlučnosti
Radobýlu
Radobýl - startovací paragliding místo
Podzemní nacistická továrna Richard >>>
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
11.2.2022